John Bezold

‘Verjoningskurr’, Museumvisie, No. 3

2017

Musea verbinden hun collecties aan modern werk om hun relevantie te laten zien en bezoekers bij hun missie te betrekken.

Voyages
Science Museum, Londen
Het Science Museum in Londen bezit meer dan 300.000 objecten, waaronder drukpersen, stoommachines en moderne communicatiemiddelen. Het museum gaf blijk van een verfrissende houding toen het fotografenduo Jonathan Anderson en Edwin Low (Anderson & Low) vroeg om zijn collectie modelschepen te herinterpreteren. Onder de titel ‘Voyages’ worden foto’s getoond van de modelschepen, die het duo fotografeerde inclusief hun beschermende kunststof hoezen. Het resultaat is een reeks kunstwerken die het museum nieuwe betekenis geeft, en tegelijk het aantal potentiële bezoekers verhoogt. Door de kunststof hoezen lijken de schepen voort te komen uit langzaam optrekkende mist.

Adrián Villar Rojas, The Theater of Disappearance
The Metropolitan Museum, New York
Een van de meest indrukwekkende herinterpretaties door een levende kunstenaar in een museum dit jaar is te vinden op het dakterras van het Metropolitan Museum, dat is voorzien van een installatie van zestien beeldhouwwerken. Met behulp van de encyclopedische collectie van het museum heeft de Argentijnse kunstenaar Adrián Villar Rojas een groot aantal objecten opnieuw gecombineerd, waarbij hij verschillende tijdsperioden en schaalgroottes overschreed, en ze op een surrealistische manier gecombineerd met standbeelden. De kunstenaar kreeg bijna absolute vrijheid in vorm en ruimte. Het resultaat vormt een combinatie van installaties, beeldhouwkunst en scenografie, tegen de achtergrond waarvan de bezoekers de skyline van Manhattan kunnen bekijken.

Nieuwe Entree en Uitbreiding
V&A, Londen
Het V&A werd geopend in 1852 en beschikt over miljoenen objecten in een doolhof van onderling verbonden gebouwen, die sinds de oprichting met enige regelmaat aan het complex werden toegevoegd. V&A’s uitbreiding aan Exhibition Road, die in juli is geopend, creëert een nieuwe entree vanaf de straat met een binnenplein van 1.200 m2 en ondergrondse tentoonstellingsruimte van 1.100 m2. ‘We hebben een minder formele, meer publieke plek gecreëerd, die zowel onderdeel is van de straat als van het museum,’ aldus een woordvoerder. De ingang aan Exhibition Road steekt door het ‘Aston Webb Screen’, een in 1909 gebouwde colonnade om de lelijke verwarmingsketels te verbergen die daar vroeger stonden.

Renovatie en Herinrichting
Musee d’arts de Nantes
Het Musee d’arts de Nantes, dat in juni is geopend na een verbouwing van zes jaar, heeft zijn volledige permanente collectie in ere hersteld, waarbij oude meesters en hedendaagse kunstwerken naast elkaar zijn geplaatst. Het museum werd in 1801 opgericht door Napoleon en is sindsdien gehuisvest in een indrukwekkend beaux-arts gebouw. Architectenbureau Stanton Williams, gevestigd in Londen, heeft in 2009 de ontwerpprijsvraag voor het project gewonnen. De renovatie omvat een uitbreiding van 4.200 m2 die plek biedt aan 21ste-eeuwse kunstwerken. De architecten hebben ook de nieuwe visuele identiteit van het museum ontworpen, om af te rekenen met het elitaire en introverte imago van het instituut. Het museum biedt weidse uitzichten over de stad. Daarin doet het denken aan Breuer’s Whitney Museum of American Art, in Manhattan, uit 1966.

×